Martinovy Marnosti

Martinovy Marnosti


Marnost nad marnost, všechno je marnost. K čemu je člověku všechno to pachtění?
Spisování mnoha knih nebere konce a mnohé hloubání unaví tělo.
(biblická kniha Kazatel)

středa 22. června 2011

Seznam nutných ranních činností pro kluky

Poslední dobou máme ráno trochu problémy. Díky létu vstáváme už za světla a kluci s tím nemají žádné problémy. Jen ty ranní povinnosti jim nějak nejdou. Třeba jdou po snídani do koupelny nebo do pokoje a místo čištění zubů nebo oblékání si začnou hrát nebo blbnout. Já jsme pak rozlobený a unavený z toho, že jim vše musím pořád dokola opakovat a stále je hlídat. Navíc mě stresuje i představa, že od září toto vše budeme muset stíhat v podstatě o hodinu dřív.

Už jsem z toho byl nešťastný a říkám si, že takhle to dál nejde. Jenže co s tím?

Určitě to nebyla náhoda, že jsem se dnes zastavil v knihkupectví a zdržel se tam o něco déle. Kromě jiného jsem vzal do ruky knihu Terezy Beníškové: První třídou bez pláče (vydala Grada 2007). Knihou jsem si listoval, ale nekoupil jsem jí, ačkoliv byla zlevněná. Ostatně teprve teď při psaní zjišťuji, že od stejné autorky je kniha, kterou mám půjčenou z knihovny (Když dítě lže, Grada 2009). Stejně tak nyní zjišťuji, že jsem si částí knihy mohl listovat i z pohodlí domova (viz zde)

Při listování v knihkpectví jsme narazil na kapitolu o Denním režimu prvňáčka (s. 41), kde se píše i o ránu (s. 43-44). Mimo jiné se tam píše: "Pokud se prvňáček vypravuje ráno sám, klidně mu sepište a někam vyvěste seznam nutných ranních činností, aby na nic důležitého nezapomněl."

Tato věta, resp. tento nápad, mě okamžitě oslovil. Nemyslím si, že by to mělo rázem vyřešit všechny naše problémy, ale je to šance, jak místo lamentování zase něco konkrétního zkusit.

Cestou domů jsem si rozmyslel základní seznam a ještě před uložením kluků jsem ho sestavil. S klukama jsem ho pak rycle prošel a snažil jsem se v rychlosti načrtnout i uvedené činnosti. Jelikož nejsem výtvarně zdatný, tak jsme původně uvažoval o tom, že bych si někde na internetu našel vhodné obrázky. Jenže to bych nad seznamem strávil neúměrně dlouho času. A šlo mi především o to, abych ten nápad prostě vyzkoušel. Seznam můžeme časem změnit nebo by si jej mohli kluci nakreslit sami atd. Dalším nápadům se meze nekladou.

Seznam jsme klukům nalepl na skříň, hned naproti postelím, takže jej budou mít od samého rána na očích.

Jsem zvědavý, jestli seznam nějak pomůže. Máme už jen krátkou dobu před prázdninami, abychom si ta rána zkusili tak, jak by měla nebo mohla vypadat líp. Rozhodně mě těší, že je to podle mne způsob, jak určitou část povinností a zodpovědnosti přesunout na kluky, resp. více je zapojit.

Původně jsem ještě uvažoval o tom, že by seznam obsahoval i pár činností, které se ráno dělat nemají, ale naonec jsem se rozhodl pokud možno pro jednoduchost.

Uvidíme.


RÁNO

1. otevřít oči a protáhnout se

2. usmát se na celý svět (i na bráchu a na tátu)

3. jít se vyčůrat

4. umýt si ruce a obličej

5. jít se nasnídat

6. umýt si ruce a vyčistit zuby

7. obléknout se

8. zkontrolovat věci do školky/školy

9. obout se a vyrazit



7 komentářů:

  1. Nádhera! Moc ráda sem chodím a čtu, jak báječně se dokážete postarat o své dva kluky. Já mám holky 14 a 17 let a ráno řeším stejný problém. Akorát si neumím představit, co by mi asi řekly, kdybych jim na skříň přilepila co mají ráno udělat :-D Ony jsou rády, když se vůbec umyjí, namalují a popřemýšlejí co nejlepšího na sebe. A že nemají svačinu? Nebo pití? To nevadí hlavně že dobře vypadají. Pište dál!

    OdpovědětVymazat
  2. Martine, k seznamu jsem došla vlastní úvahou také, když bylo synovi asi pět a řešila jsem podobné ranní problémy. Navíc on tenkrát miloval čísla a systém, takže jsme to měli i s časy. Nebylo to všespasující, ale pomohlo to. Najednou nám do ranního režimu vstoupil třetí element, nebyla to jen bitva mezi mnou a jím, ale chtěl to seznam, taková vyšší moc, se kterou nešlo nic dělat. Co je psáno, to je dáno. Klukovi už je třináct, seznam dávno nemá, ale s bodem 8 jsme válčili dlouho a museli jsme ho rozšířit o seznam věcí, které vlastně má mít sebou, aby na nic nezapomněl...

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkné a užitečné! Nám se ještě osvědčilo nějakým způsobem "odškrtávat" hotové úkoly - seznam visel na lednici, takže se daly přidávat či odebírat magnetky, posouvat šipka apod. Velkou inspirací a přínosem pro mě vždy byly přednášky Dr. Lidmily Pekařové a její kniha Jak žít a nezbláznit se, vřele doporučuji:-). Markéta

    OdpovědětVymazat
  4. Je to super, nápad se mi moc líbí. Vlastně máme něco podobného, také s obrázky, protože Jendovi bude teprve pět...A on jako autík líp vidí, než slyší. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Asi Tě zermoutím, ale jsou jedinci, kteří ráno zmáknou bez problémů od mala, a jsou jiní, kteří nedokážou přijít do školy včas a se všemi věcmi ještě v maturitním ročníku ;-)
    Ale když byli kluci malí, tak se mi osvědčilo, že musí být umytí a oblečení do raníčku, u kterého potom snídali. Jakkoli pro ně povel spěchej, nebo máš 5 minut nic neznamenal, tohle pochopili rychle, že TV na ně nepočká, a naučili se stíhat :-)
    Ale netuším, jestli ještě raníček davají a v kolik hodin...

    OdpovědětVymazat
  6. U nas se seznam take osvedcil. Moje 8-leta dcera ma rozpis na cely tyden - jake ukoly (mame anglicke a ceske), krouzky, veci na plavani.. atd. A naucila se trosku zodpovednosti, nez neustale spolehat na mamu :-D

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Martine,
    ty že nejsi výtvarně nadaný? To tedy jsi, obrázky jsou super!

    OdpovědětVymazat