Martinovy Marnosti

Martinovy Marnosti


Marnost nad marnost, všechno je marnost. K čemu je člověku všechno to pachtění?
Spisování mnoha knih nebere konce a mnohé hloubání unaví tělo.
(biblická kniha Kazatel)

úterý 24. ledna 2012

Díky za rady a má skepse k alternativám

Děkuji za různé tipy a rady ohledně našeho zdraví. Určitě se nad nimi zamyslím a případně je budu konzultovat. Ostatně Martínek i já máme nově z důkladného krevního vyšetření zjištěné problémy s imunitou. Martínek snad mírné, já zhruba střední. Detailní výsledky a další návrh léčby nás čekají. Budeme to muset nějak řešit. Avšak já se ani moc nedivím, že se prostě někde projevilo všechno to, co člověk zažil a zažívá. To se prostě nakupilo a zkombinovalo spolu s mojí povahou brát některé věci příliš vážně a dělat si prostě starosti, i když bych asi nemusel.

Přiznávám, že nejsem zrovna disciplinovaný pacient a nějaká dlouhodobá léčba spojená s určitými návyky mi možná bude dělat problém, ale je to asi jen cvik. Zároveň jsem přesvědčen, že naše zdraví či nemoc je komplexní věcí, kde velkou roli hraje i psychika, strava, únava nebo stres (nejen ten skutečný, ale mnohdy i ten zbytečný, který si přiděláváme sami) atd.

Na druhou stranu prostě nevěřím všelijakým zaručeným receptům a vůči homeopatii nebo nějakým dalším alternativním medicínským postupům jsem skeptický. To neznamená, že se v těchto kruzích nemůže člověk leccos zajímavého a užitečného dozvědět. Znám řadu lidí, co konzultují jak klasické lékaře tak alternativní léčitele. V dnešní době specializace a jednostranných pohledů je to možná nezbytnost. Asi to mám i od mojí mámy, která rovněž oba postupy kombinovala. Díky tomu zvládla mnohé situace. Jenže i tak jí zase pro změnu život zkrátil stres, starosti a možná i neuspokojivé mezilidské vztahy (je to však mnohem složitější).

Někomu vyhovuje vybírat si z různých stran a zdrojů, jiný zase najde „zaručený recept“ nebo důvěřuje někomu konkrétnímu a příliš nad tím nepřemýšlí, zvlášť pokud má pocit, že to funguje.

Mimochodem jsem koukal na jeden doporučený odkaz. Mám k tomu jen takhle zdálky dvě věci. Nazývat firmu s.r.o. jménem "Homeopatická fakulta" je podle mne velmi zavádějící. Vytváří to iluzi vysoké školy a důvěryhodné instituce. Ve skutečnosti je to firma a její zakladatel a vlastník má podle rejstříku živnost na kde co. Netvrdím, že by to kvůli tomu musel být špatný člověk nebo že by celý projekt byl špatný, ale podle mne je to především byznys, zvlášť dnes celkem populární. Mimochodem by tolik nekvetl, kdyby „klasické zdravotnictví“ fungovalo profesionálněji (docela pěkně je popsána zkušenost zde, na mých oblíbených stránkách Českého klubu skeptiků). A co si budeme povídat, farmakologie je byznys ještě větší. Měl jsem kamaráda, co pracoval ve farmaceutické firmě a přiblížil mi leccos ze zákulisí jednání s lékaři. Sám pak vzpomínám, jak jsem kdysi potkal v čekárně kamarádku, která dostala nějaký nový lék. Když ho pak paní doktorka předepisovala i mně, všimnul jsem si, že má na stole před sebou pod sklem velký leták na tento preparát. To jen tak na okraj, že si iluze nedělám ani o „klasické medicíně“. Vždy je to o lidech a o štěstí, že potkáme ty dobré a kvalitní, které v nás nebudou vidět jen prostředek k obživě, ale bude jim na nás skutečně záležet.

Na těch homeopatických stránkách jsem se setkal taky s Bachovou květinovou léčbou. Ta se mi zdá být "typickou psudovědeckou metodou" (podle knihy Jiřího Heřta o Alternativní medicíně, která je k dispozici on-line). To nemusí vylučuje skutečnost, že někteří lidé mají pocit, že jim to pomohlo.

Rozhodně tedy nechci hodnotit kvalitu služeb, jen vyjadřuji svoji určitou skepsi na vícero stran. Uznávám, že zřejmě i tato skepse mi někdy život komplikuje. Každý jsme nějaký a možná bych mohl rozvíjet myšlenku, proč nejsem příliš důvěřivý. Ostatně v době nemoci mé ženy a i mé mámy jsem byl konfrontován s řadou zaručených způsobů léčby. Jak jsem už napsal, vždy je to o konkrétních lidech a jejich přístupu.

Pro jistotu opakuji, že se nechci tvářit vševědoucně a povýšeně a z této pozice hodnotit vše kolem. Naopak mě svým způsobem fascinuje a líbí se mi, že řada lidí a rodin kolem nás má své vlastní "zaručené recepty". Tak to podle mne má být. Jakýsi vlastní rytmus, tradice či zvyky. Možná nám něco takového schází, i když i my máme různé postupy a zvyky, ale tolik na nich nelpím a nepřisuzuji jim všemocnost. Nepochybně má svůj vliv i to, že jsem jejich tvůrcem či nositelem já sám.

Takže děkuji za tipy, ať už veřejné komentáře nebo soukromé maily. Rozhodně si nemyslím, že by na nás chtěl někdo vydělávat. Naopak v tom vidím projev starosti a ochotu se podělit o vlastní postupy, což je sympatické. Sice mám v některých věcech docela konkrétní představu, ale stále se snažím být otevřený dalším podnětům. Pod vlivem různých aktuálních nebo každodenních starostí a zážitků sice cítím, že má schopnost přijímat nové podněty je docela omezená. Možná je omezená má schopnost nové věci zkoušet a nebo něco změnit. O to více zpětně pozitivně vnímám čas před Vánocemi, který byl velmi náročný a pak dobu kolem Vánoc s „novoroční krizí“. Takové chvíle často vnímám jako podnět zkusit některé věci dělat jinak, pokud možno lépe. Možná je na tom nejdůležitější to, že prostě žijeme a neztrácíme chuť do života, i když není vždy jednoduchý.

Tak jsem z původního komentáře pod minulým příspěvkem napsal příspěvek nový, ve kterém jsem semlel kde co. To se stává.


Po pravdě si někdy u takových myšlenek říkám, že určitě by na naše zdraví měla pozitivní vliv skutečnost, kdybych objevil nějakou "zaručenou radu", věřil v její účinnost, kterou bych sám zakoušel a zároveň bych jí uměl i dobře zpeněžit :-).

6 komentářů:

  1. Martine, jak tak čtu Váš blog, musím vzpomínat na uplynulé 2roky. Byly jsme doma/já a moje dcery, kupodivu manžel se držel/ neustále nemocné. Antibiotika skoro pořád, záněty průdušek, virózy...Loni na konci zimy jsem už byla opravdu na pokraji sil. Nakonec to rozsekla naše paní doktorka, která mě poslala na ORL. Tam ordinovala lékařka těsně před důchodem, zřejmě opravdu dobrá a ta mi po vyšetření udělala komplet rozbor krve, který ukázal, že mám plicní chlamydii. Když jsem hledala na netu,cože mě to vlastně poctilo, byla jsem zděšená...doporučení, že mám odejít ze školství, mě zdeptalo... Nakonec jsme /ač hrozně neradi/ dali pryč kocoura /po třech letech, obrečeli jsme to všichni/, ze školy jsem byla odejita pro nadbytečnost, chlamydie jsme přeléčily pomocí 4atb a analerginu, který beru dodnes. A můžu říct, že od března jsem teď poprvé dostala virózu, taktž naše holky.Pocit "být zdravý" je k nezaplacení.
    Mimochodem - ty domácí recepty :D U nás jednoznačně tyto: Kousek syrového česneku rozžvýkat obden, zapít vodou /dětem do trošky medu a hlavně po jídle/, kapka tea tree oilu do panáka vody -obden vypít,a poslední je hnusný, nicmně na mě stoprocentně ověřený. Ráno a večer 10-15min kloktat /spíš převalovat v puse/ slunečnicový olej. Potom vyplivnout.
    Buďte brzo zdraví. Jana

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, o plicních chlamýdiích a neplechách, které způsobují jsem už také slyšel. Taky se mě u doktorů ptají, zda máme nějaké domácí zvíře. Možná bychom si měli nějaké zvíře pořídit a pak ho dát pryč :).
    Samozřejmě je třeba stále zlepšovat to domácí zázemí, v tomhle opravdu máme co zlepšovat. Když jsem však zase ráno viděl Martínka, jak měl ráno zalepené oči, tak jsme si říkal, že by to prostě už zase chtělo více sluníčka, světla a tepla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, nemyslím, že máte co zlepšovat a podvědomí si stejně, potvora, dělá svoje :D Jinak s Vámi souhlasím, sluníčko a krásné, voňavé jaro by to tedy chtělo. J.

      Vymazat
  3. Dobry vecer, Martine. Diky za vasi reflexi. Mrzi mne, jestli jste mel z meho komentare pocit, ze vas do neceho tlacim, kde vas vysledek neceka, jen dalsi utracene penize. Chtela jsem je poradit, co pomohlo nam. Za homeopatii si presto stojim :-) jsou pro mne dulezite viditelne vysledky. Presto vsechno nejsem ale zadna "alternativni matka", ktera by odmitala lekare :-) Zrovna ted jsem absolvovala s dcerou vysetreni na ORL. Stalo me to 300 kc. a dalsich 5 000 chteji za odstraneni nosni mandle, tak si tak rikam, kdo tu taha z lidi penize.... Tak at vam lekari pomohou s tou imunitou, drzim palce! Sarka

    OdpovědětVymazat
  4. Šárko, nebojte, neměl jsem pocit, že mě do něčeho tlačíte a jsem rád za Váš tip (i za jiné, pokud si ještě někdo troufne :-). Určitě Vás nechci odrazovat od homeopatie, pokud Vám funguje. Rovněž s Vámi souhlasím v tom, že "klasická medicína" je leckdy nemenší byznys než ta alternativní. Navíc někteří lékaři vysloveně tápou a zkouší ve stylu pokus-omyl.
    Jak jsem se snažil ukázat, jsem prostě k řadě postupům skeptický a uznávám, že mi to možná leckdy komplikuje život. Možná, že někdy najdu nějaký "spolehlivý recept" nebo rituál, se kterým se nám bude žít lépe a zdravěji.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den,
    taky už Vaše marodění pozoruju delší dobu. A taky Vám napíšu různé možnosti, co by Vám mohlo, podle mě, pomoct imunitu spravit.
    Sauna-na Vaše dutiny by to snad mohlo zabrat.
    Eukalypt-Vám i klukům na šály, roláky, čepice, na polštáře. Když na vás něco poleze, tak nakapat do vany.
    A jak už radily dámy přede mnou, tak nakoupit laktobacily v lékárně a užívat pravidelně.
    A jak jste psal, že klukům přes noc větráte, neodkopávají se? Já si třeba na noc taky větrám, ale teď v zimě musím mít šálu kolem krku, abych nenastydla, právě protože se odkopávám.
    Jen se tak vtírám s myšlenkami, abyste měl z čeho vybírat :)
    Přeji krásný den!

    Aspiska

    OdpovědětVymazat